Waarom is lezen zo moeilijk? Het antwoord heeft te maken met de complexiteit van de vaardigheid, de motivatie of het doorzettingsvermogen van de lezer en de context die het oproept. Uiteraard alle dri ...
Ondermaats. Ronduit zwak. Alarmerend slecht. Dat zijn maar enkele persreacties op het verschijnen van de resultaten van het PIRLS-onderzoek eind 2017. Maar we kennen de pers: ze dikken het graag aan. ...
‘Tijd maken’ en ‘bruggen slaan’, daarover gaat het volgens Emy en Hannelore van De Taalkanjers. Tijd voor diepere aandacht voor tekst en context, maar ook voor plezier. Tijd om ‘leesbruggen’ te slaan ...
Leerrijk startte vorig jaar met de reeks: de toekomst van ons onderwijs. We interviewen daarvoor verschillende experts uit de Vlaamse onderwijswereld. Deze keer is dat: Marc de Bel, 13 jaar lang meest ...
“Kwaliteit is in de eerste plaats een houding. Geen leuk extraatje, maar een integraal onderdeel van het alledaagse werk”, zegt Gilbert Deketelaere. De grote uitdaging volgens hem? Kwaliteit tussen de ...
Ons onderwijs moet streven naar kwaliteit. Iedere Vlaming is het daarover eens. Maar wat is dat, kwaliteit? Wie is er verantwoordelijk voor op school? En hoe maak je er werk van? Eén antwoord: (R)OK, ...
Het nieuwe referentiekader voor onderwijskwaliteit – kortweg ‘OK’ – is gelanceerd. Het werd een lijvig document met algemene verwachtingen, maar ook handvaten voor meer kwaliteit op school. Hoewel ver ...
Leerrijk startte vorig jaar met de reeks: de toekomst van ons onderwijs. We interviewen daarvoor verschillende experts uit de Vlaamse onderwijswereld. Deze keer is dat: Karin Heremans, directrice van ...
Lap, de onderwijsinspectie komt langs op school. Geef toe, weinig leerkrachten kijken ernaar uit. Maar net als het onderwijs, staat ook onderwijsinspectie niet stil. In navolging van het nieuwe refere ...